چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
اعرافی

رئیس جامعه المصطفی گفت: سازمان حوزه‌ها که روحانیت و عالمان دین از آن بر می‌خیزند،سازمانی دیرپا، کهن، تاریخی و شجره‌ای است که ریشه در اعماق اندیشه دینی دارد و شاخ و برگش در عالم پیچیده شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی در اختتامیه بیست و ششمین همایش مدیران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه یک نهاد بسیار بزرگ، عظیم و منشأ آثار و خدمات بسیاری بوده است اظهار کرد: حوزه‌های علمیه دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که ما باید قدردان ارتباط خود با این حوزه هاو خدمت رسانی به آن‌ها باشیم.

وی بیان کرد: حوزه‌های علمیه پیشینه و گذشته بسیار بزرگی دارند و این نهاد بزرگ تاریخی آن قدر به امت اسلام و معارف الهی خدمت رسانده است که قابل وصف نیست.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که حوزه‌های علمیه در طول تاریخ هیچ‌وقت فترت و انقطاع نداشته است گفت: این نهاد مقدس فراز و فرود بسیار داشته و از نقطه‌ای به نقطه دیگر هجرت کرده است؛ ولی یک هویت واحد و یک نخ ریسمان متصل همه این حلقه‌ها را به هم وصل می‌کند و داشتن یک هویت تاریخی واحد و یکدست از ویژگی‌های مهم حوزه‌ها است.

وی با اشاره به این که یک سیر تاریخی را در حوزه‌های علمیه شاهدیم عنوان کرد: اما نهاد حوزه علمیه چند نهاد نیست، سازمان حوزه‌ها که روحانیت و عالمان دین از آن بر می‌خیزند یک سازمانی دیرپا، کهن، تاریخی و شجره‌ای است که ریشه در اعماق اندیشه دینی دارد و شاخ و برگش در عالم پیچیده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی با بیان این غالباً پشتوانه‌ها و خدمات‌رسانی ها موجب شده است تا حوزه‌های علمیه در یک منطقه محور و قطب شود گفت: در عصر ما هم پشتوانه عظیم انقلاب، مایه رشد و تعالی حوزه‌ها در ابعاد بسیاری شده است و امروز شاهد رشد و تعالی بیشتر حوزه‌ها هستیم.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که در بافت و ذات حوزه‌ قرار دارد تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در ذات خود یک نهاد معنوی، روحی و اخلاقی است که به جامعه خدمت کرده است و محصول آن تنها در فعالیت‌های علمی و خاص معنوی نبوده، بلکه به حوزه‌های دیگر مردم نیز توجه داشته است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: حوزه‌های علمیه همواره یک ذات سیاسی در خود داشته است و هیچ‌وقت فارغ از اندیشه سیاسی نبوده است.

وی با بیان این این که ما و شما در جامعه المصطفی و مرکز خدمات، خادمانی در خدمت این نهاد بزرگ هستیم بیان کرد: باید توجه کنیم که حوزه علمیه یک نهاد عظیم و دارای هویتی واحد و یکدست است و در ذات خودش رسالت مدار، الهام‌بخش و موثر بوده است و باید توجه کنیم که همیشه هماورد جریان‌های بزرگ علمی و فرهنگی چه در درون مذهب و چه در ارتباط با مذاهب و ادیان دیگر بوده است.

گذشته و آینده حوزه را بشناسیم

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که از لحاظ فرهنگی می‌توانیم انجام دهیم این است که گذشته و پیشینه آن را بشناسم و دستگاه اداری ما نیز آن را بشناسد و این دید را به طلبه نیز منتقل کنیم.

وی در ادامه به آسیب‌های اخلاقی در یک سازمان اشاره کرد و گفت: غربی‌ها کم و بیش روی این آسیب‌ها کار کرده‌اند ولی ما در منابع خود آموزه‌های بسیاری در این مورد داریم.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه همان طور که یک  فرد در معرض آسیب قرار می‌گیرد و علم اخلاق نیز ناظر بر همین مسئله است که آسیب‌های افراد را از لحاظ اخلاقی مشخص کند ابراز داشت: یک نهاد و تشکیلات نیز مانند یک فرد زنده روح جمعی دارد و می‌تواند در معرض آسیب قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی عنوان کرد: در علم مدیریت بیان می‌شود که سازمان‌ها، یک زایش و فرسایش و میرایی دارند و اگر بازسازی نشود ممکن است بمیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از مواردی که موجب فرسایش سازمان می‌شود همان ضعف‌های اخلاقی در یک سازمان است و این ضعف‌ها بین فرد و سازمان مشترک بوده و ریشه آن انسان است و البته برخی از آن‌ها خاصیت جمع دارد.

تبیین آسیب‌های یک سازمان

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که اولین آسیب سازمان، طعمه پنداری مسئولیت است گفت: نگاه اسلام به مسئولیت و خدمت در یک سازمان نگاه امانت اندیشی و امانت‌داری است و اگر ما امانت را کنار بگذاریم و نگاه و نگرش مدیر و کارگزار در یک دستگاه طعمه پنداری باشد و اصل بر کار و کسب درآمد باشد این طرز فکر اولین فاجعه یک سازمان است.

وی ادامه داد: ارزیابی این مورد را قبل از دیگران خود فرد می‌تواند انجام دهد و بررسی کند که رفت و آمدش به سازمان برای یک رسالت و آرمان است یا اینکه اصل این است که زندگی را ادامه دهد و در کنارش کاری پیش رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی با اشاره به اینکه  دوم آسیب سازمان این است که فرد در فعالیت سازمانی از حقوق عمومی در کار خود غافل شود گفت: در قرآن در مورد حق‌الناس بسیار سفارش شده است و ضعف توجه به حق‌الناس در بیت‌المال یک آسیبی است که منشأ هزار مفسده می‌شود و چون کار روتین است و برای انسان عادی می‌شود همه انسان‌ها ممکن است دچار این آسیب شوند.

وی عجب و غرور سازمانی را سومین آسیب یک سازمان برشمرد و ادامه داد: عجب و غرور افراد یک سازمان و عجب و غرور تشکیلاتی سازمان را محدود می‌کند و هر دو بسیار خطرناک است و گاهی تکیه بیش از حساب به تشکیلات موجب می‌شود که کل تشکیلات معیوب شود.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: البته اعتمادبه‌نفس فردی و سازمانی لازم است و یک سازمان باید بر خود اعتماد و تکیه کند و اگر چنین نباشد، عیب دیگری برای سازمان است، ولی از این طرف دیگر نباید موجب غرور سازمان شود.

وی عنوان کرد: یک سازمان هم باید پویا و فعال و با اعتمادبه‌نفس باشد و در عین حال تشکلاتی نباشد که به لاک خودبینی رفته و از دیگران جدا شود و باید مواظب بود که یک مجموعه نه بی‌اعتماد به خود شود و نه اینکه آن قدر به خودش مغرور شود که راه را بر همکاری با دیگران ببندد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی آسیب دیگر سازمان را عادی و روتین شدن کارها دانست و گفت: اگر کسی بتواند از نگاه عادی بیرون آمده و هر روز کار را با مبانی دقیق انجام دهد کار به خوبی انجام می‌شود و اگر انسان به روزمرگی بیفتد سازمان معیوب می‌شود بنابراین نگاه عادی به کار و روتین شدن آن کیفیت کار را پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه آسیب دیگر در سازمان رقابت‌های نادرست است اظهار کرد: چه رقابت‌های ناسالم درون سازمانی و چه سازمان با سازمان دیگر موجب آسیب رساندن به سازمان می‌شود؛ روح رقابت و مسابقه، پویایی و نشاط می‌آورد که اگر درست برنامه‌ریزی نشود موجب به‌هم‌ریختگی سازمان می‌شود.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که آسیب دیگر، وجود باندهای غیررسمی در درون سازمان است مطرح کرد: رفاقت در درون سازمان طبیعی است و تا حدودی نمی‌شود گفت که مذموم است و اگر این افراد به صورت باند در بیایند و در سازمان کشمکش به وجود بیاید از آسیب‌های مهم تشکلات و سازمان‌ها است.

وی نگاه منت گذارانه به ارباب‌رجوع را آسیب دیگر سازمان دانست و گفت: گاهی یک تشکیلات با نگاه تحقیرانه و از نگاه بالا به دیگران نگاه می‌کند که کم و بیش در جاهای مختلف شاهد آن هستیم و از فرهنگ‌های معیوبی است که سازمان‌ها را دچار آسیب می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی بیان کرد: در این عصر و زمان که حوزه‌های علمیه وارد یک نهادسازی بزرگ شده‌اند اگر این سازمان‌ها با یک نگاه آرمانی و اخلاقی تنظیم نشود، همه آن‌ها تبدیل به یک ضد برای حوزه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین نگرانی که همه باید داشته باشیم این باشد که حجم امکانات، خدمات و فرصت‌هایی که خداوند در داخل و خارج به ما داده است تبدیل به ضد آن چیزی شود که می‌خواهیم و  خطر مهمی است که همه ما را تهدید می‌کند.

رئیس جامعه المصطفی ابراز داشت: نظم دادن به تشکلات و سازمان‌های حوزوی به شکل الگو مبرای از این آسیب‌ها و معایب از وظایفی است همه باید به آن توجه کنیم و الا این فرصت‌ها از دست ما خواهد رفت.

 انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha